Het creëren en adopteren van een wereldwijde meme
Staatsloterij vroeg ons om een awareness campagne te creëren op social media voor de 'Koninginnedag Trekking'. De keyvisual die gebruikt werd in de ATL campagne was een vrouw die ligt te chillen in een hangmat. De hangmat hebben we gebruikt als uitgangspunt.
Als creatieveling die het begin van het internet heeft meegemaakt, was ik gefascineerd door online memes. Hoe ontstaan ze? Wie bedenkt dat soort dingen? Waarom doen mensen er aan mee? Het was in de periode dat 'planking' al een paar opvolgingen had gekregen (e.g. owling, batmanning) en men nog lang niet klaar was dergelijke memes. Dus waarom zouden wij niet zo'n meme kunnen bedenken? Precies, dat konden we wel! En dat hebben we ook gedaan! We bedachten 'Hangmatting' (hammocking), hangen in een hangmat, zonder de hangmat.
We uploadden een paar foto's van jonge vrouwen in bikini, relaxend in de hangmatting pose, op Tumblr. Vanaf daar werd het opgepikt op social media en blogs over de hele wereld. Een meme was geboren! En op dat punt adopteerden we de meme met Staatsloterij en maakten er een Facebook contest van. Upload je beste hangmatting foto en maak kans op gratis loten voor de 'Koninginnedag Trekking'.
De actie was een groot succes en de consument heeft nooit geweten dat wij deze meme speciaal voor Staatsloterij gecreëerd hebben.
CreatieBaas' rol: Art Direction & Design, Concept, Model Casting
Merk: Staatsloterij
Credits: Blossom